Przedszkole niepubliczne Otwarte Okno Tychy

NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE „Otwarte okno” w Tychach

z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi

PORADNIK LOGOPEDY

ĆWICZENIA  SŁUCHOWE

            To jak Twoje dziecko słyszy jest bardzo ważne i nie chodzi tutaj jedynie o słuch fizyczny. 
Dla prawidłowego rozwoju umiejętności rozumienia i wykonywania poleceń, zapamiętywania i powtarzania dłuższych zdań, rymowanek, wierszy czy piosenek  niezbędny jest prawidłowy słuch fonematyczny. Jest to umiejętność rozróżniania najmniejszych dźwięków mowy – fonemów.   

            Dziecko ćwicząc słuch fonematyczny potrafi rozróżniać podobne głoski (p-b; t-d; s-sz), uczy się rozróżniać podobne wyrazy (pąk – bąk; kura – góra; Tomek – domek), co znacznie ułatwi mu w przyszłości nabywanie umiejętności czytania i pisania ze słuchu. Dlatego też warto systematycznie rozwijać u dziecka funkcje słuchowe.

Poniżej propozycja ciekawych ćwiczeń słuchu fonematycznego:

* Rozłóż przed dzieckiem przedmiot lub obrazek z realistycznym zdjęciem obiektów - poproś go, by podało ten przedmiot lub ten obrazek, którego nazwa została wypowiedziana.

* Ze starszymi dziećmi ćwicz podział wyrazów na sylaby np. pokaż dziecku obrazek przedstawiający jakiś przedmiot i dziecko ma ten wyraz podzielić na sylaby.

* Segregowanie obrazków według ilości sylab w wyrazie.

* Rozpoznawanie obrazków zaczynających się od tej samej sylaby.

*.Rozpoznawanie obrazków kończących się na tą samą sylabę.

* Zabawa w domino - dziecko ma wypowiedzieć wyraz na głoskę, na którą skończył się poprzedni wyraz.

* Podział wyrazów na głoski – mówimy „koło” a dziecko mówi „k-o-ł-o”.

* Dobieranie rymów do podanego słowa np. mama – dama, tama itp.

* Rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalanie miejsca jej położenia (pierwsza, druga, ostatnia itp.) .

6 niepokojących symptomów, na które powinien zwrócić uwagę rodzic.

Oto one:

  • Kiedy dziecko często wkłada język pomiędzy zęby.
  • Kiedy dziecko ma notorycznie rozchylone usta i wygląda „gapowato”.
  • Kiedy dziecko nie potrafi gryźć i żuć, wybiera tylko miękkie pokarmy do jedzenia.
  • Kiedy dziecko mówi niezrozumiale dla otoczenia.
  • Kiedy dziecko nie potrafi podzielić wyrazu na sylaby, a potem na głoski.
  • Kiedy dziecko ma trudność z czytaniem i pisaniem.

9 propozycji ćwiczeń, które pomogą Ci rozwijać mowę dziecka.
Zanim do nich przejdziemy, przygotuj te przedmioty:

  • słomki: prostą i zakręconą;
  • coś lekkiego do dmuchania, np.: piórko, watka, bibułka;
  • maskotkę;

Masz już wszystko? To zaczynamy!
Ćwiczenia oddechowe

  • Dmuchanie i wciąganie lekkich kulek za pomocą słomki.
  • Dmuchanie na piórka: zdmuchiwanie piórek z ręki i ich łapanie; dmuchanie na piórka do góry – tak, aby jak najdłużej utrzymały się w powietrzu; mocne dmuchnięcie piórka, żeby poleciało jak najdalej.
  • Kołysanie maskotki na brzuchu w pozycji leżącej (ćwiczenie przepony).

Ćwiczenia artykulacyjne

  • Naśladowanie galopu konia – kląskanie.
  • Przesuwanie po podniebieniu szerokim językiem od górnych zębów w kierunku jamy gardłowej – i powrót tą samą drogą.
  • Przyklejanie szerokiego języka do podniebienia – usta szeroko otwarte.

Ćwiczenia mięśnia okrężnego warg

  • Wysyłanie wargami całusków.
  • Ściąganie warg w „dzióbek”.
  • Trzymanie słomki górną wargą.

PORADNIK LOGOPEDY-PANI KONSTANCJA

1. Ćwicz z dzieckiem buzię i język.
Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia: 

  • „Kląskanie” jak konik;
  • Zlizywanie czegoś słodkiego z podniebienia (miodu, dżemu itp.);
  • Przytrzymywanie na wałku dziąsłowym małego cukierka (np. pudrowego);
  • Posyłanie buziaków;
  • „Liczenie” ząbków za pomocą języka - dotykanie językiem zarówno górnych, jak i dolnych zębów;
  • Szerokie ziewanie;
  • Najlepsze ćwiczenie buzi to gryzienie i żucie - dbaj o to, aby dziecko jadło twarde pokarmy, nie papki. Najlepszy do picia jest zwykły kubek-ogranicz używanie kubków niekapków i butelek z dziubkiem oraz wyeliminuj smoczek, jeśli dziecko ma powyżej roku.

2. Dbaj o prawidłowe oddychanie dziecka.
Zdmuchujcie płomień świecy, dmuchajcie na piórka, wiatraki itp., róbcie bańki za pomocą słomki w szklance z wodą.
Ważne!!! Wdech zawsze wykonujemy nosem!
Sprawdź jak oddycha twoje dziecko-jeśli dziecko nie oddycha nosem tylko buzią-skonsultuj się z logopedą, który pokieruje Cię do odpowiednich specjalistów.

3. Rozmawiaj z dzieckiem
W czasie rozmowy dbaj o to, aby wasze twarze były na jednym poziomie. Mów powoli, spokojnie. Nazywaj to, co was otacza. Opowiadaj o tym co robisz/robicie, ale niech to nie będzie monolog. Daj dziecku czas na odpowiedź. Nie ignoruj jego pytań
i nie zbywaj go. Jeśli dziecko nie potrafi powtórzyć jakiegoś słowa, nie każ mu powtarzać go wiele razy-to prowadzi do frustracji i wycofania się dziecka.

4. Czytaj dziecku. Codziennie.
Czytanie rozwija wyobraźnie, wzbogaca zasób słów. Niech dziecko opowiada, co widzi na obrazku. Zadawaj mu pytania podczas czytania-sprawdzaj, czy dziecko rozumie tekst. Czytanie doskonali umiejętność budowania zdań, a także ćwiczy koncentrację uwagi.

5. Bądź systematyczny.
Zadane ćwiczenia wykonujcie regularnie. Bez pracy rodzica z dzieckiem w domu terapia nie przyniesie oczekiwanych efektów, a dodatkowo wydłuży to jej czas.
6. Jeśli coś cię niepokoi skontaktuj się z logopedą.

  • 2-latek powinien mówić ok. 300 słów i próbować łączyć je ze sobą (wyrażenia dźwiękonaśladowcze to też słowa);
  • 3-latek coraz lepiej buduje zdania, wymawia wszystkie samogłoski i większość spółgłosek;
  • 4-latek powinien mówić głoski [s,z,c,dz];
  • 5-,6-latek mówi [sz ,ż, cz, dż, r];

Kontroluj czy dziecko rozumie polecenia, także złożone. 
Jeśli podczas mówienia dziecko wkłada język między zęby-skontaktuj się ze specjalistą.

oprac. mgr K. Lubowiecka- neurologopeda