Przedszkole niepubliczne Otwarte Okno Tychy

NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE „Otwarte okno” w Tychach

z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi

PORADNIK LOGOPEDY

1. Ćwicz z dzieckiem buzię i język.
Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia: 

  • „Kląskanie” jak konik;
  • Zlizywanie czegoś słodkiego z podniebienia (miodu, dżemu itp.);
  • Przytrzymywanie na wałku dziąsłowym małego cukierka (np. pudrowego);
  • Posyłanie buziaków;
  • „Liczenie” ząbków za pomocą języka - dotykanie językiem zarówno górnych, jak i dolnych zębów;
  • Szerokie ziewanie;
  • Najlepsze ćwiczenie buzi to gryzienie i żucie - dbaj o to, aby dziecko jadło twarde pokarmy, nie papki. Najlepszy do picia jest zwykły kubek-ogranicz używanie kubków niekapków i butelek z dziubkiem oraz wyeliminuj smoczek, jeśli dziecko ma powyżej roku.

2. Dbaj o prawidłowe oddychanie dziecka.
Zdmuchujcie płomień świecy, dmuchajcie na piórka, wiatraki itp., róbcie bańki za pomocą słomki w szklance z wodą.
Ważne!!! Wdech zawsze wykonujemy nosem!
Sprawdź jak oddycha twoje dziecko-jeśli dziecko nie oddycha nosem tylko buzią-skonsultuj się z logopedą, który pokieruje Cię do odpowiednich specjalistów.

3. Rozmawiaj z dzieckiem
W czasie rozmowy dbaj o to, aby wasze twarze były na jednym poziomie. Mów powoli, spokojnie. Nazywaj to, co was otacza. Opowiadaj o tym co robisz/robicie, ale niech to nie będzie monolog. Daj dziecku czas na odpowiedź. Nie ignoruj jego pytań
i nie zbywaj go. Jeśli dziecko nie potrafi powtórzyć jakiegoś słowa, nie każ mu powtarzać go wiele razy-to prowadzi do frustracji i wycofania się dziecka.

4. Czytaj dziecku. Codziennie.
Czytanie rozwija wyobraźnie, wzbogaca zasób słów. Niech dziecko opowiada, co widzi na obrazku. Zadawaj mu pytania podczas czytania-sprawdzaj, czy dziecko rozumie tekst. Czytanie doskonali umiejętność budowania zdań, a także ćwiczy koncentrację uwagi.

5. Bądź systematyczny.
Zadane ćwiczenia wykonujcie regularnie. Bez pracy rodzica z dzieckiem w domu terapia nie przyniesie oczekiwanych efektów, a dodatkowo wydłuży to jej czas.
6. Jeśli coś cię niepokoi skontaktuj się z logopedą.

  • 2-latek powinien mówić ok. 300 słów i próbować łączyć je ze sobą (wyrażenia dźwiękonaśladowcze to też słowa);
  • 3-latek coraz lepiej buduje zdania, wymawia wszystkie samogłoski i większość spółgłosek;
  • 4-latek powinien mówić głoski [s,z,c,dz];
  • 5-,6-latek mówi [sz ,ż, cz, dż, r];

Kontroluj czy dziecko rozumie polecenia, także złożone. 
Jeśli podczas mówienia dziecko wkłada język między zęby-skontaktuj się ze specjalistą.

oprac. mgr K. Lubowiecka- neurologopeda