Przedszkole niepubliczne Otwarte Okno Tychy

NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE „Otwarte okno” w Tychach

z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi

PORADNIK LOGOPEDY-PANI KONSTANCJA

1. Ćwicz z dzieckiem buzię i język.
Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia: 

  • „Kląskanie” jak konik;
  • Zlizywanie czegoś słodkiego z podniebienia (miodu, dżemu itp.);
  • Przytrzymywanie na wałku dziąsłowym małego cukierka (np. pudrowego);
  • Posyłanie buziaków;
  • „Liczenie” ząbków za pomocą języka - dotykanie językiem zarówno górnych, jak i dolnych zębów;
  • Szerokie ziewanie;
  • Najlepsze ćwiczenie buzi to gryzienie i żucie - dbaj o to, aby dziecko jadło twarde pokarmy, nie papki. Najlepszy do picia jest zwykły kubek-ogranicz używanie kubków niekapków i butelek z dziubkiem oraz wyeliminuj smoczek, jeśli dziecko ma powyżej roku.

2. Dbaj o prawidłowe oddychanie dziecka.
Zdmuchujcie płomień świecy, dmuchajcie na piórka, wiatraki itp., róbcie bańki za pomocą słomki w szklance z wodą.
Ważne!!! Wdech zawsze wykonujemy nosem!
Sprawdź jak oddycha twoje dziecko-jeśli dziecko nie oddycha nosem tylko buzią-skonsultuj się z logopedą, który pokieruje Cię do odpowiednich specjalistów.

3. Rozmawiaj z dzieckiem
W czasie rozmowy dbaj o to, aby wasze twarze były na jednym poziomie. Mów powoli, spokojnie. Nazywaj to, co was otacza. Opowiadaj o tym co robisz/robicie, ale niech to nie będzie monolog. Daj dziecku czas na odpowiedź. Nie ignoruj jego pytań
i nie zbywaj go. Jeśli dziecko nie potrafi powtórzyć jakiegoś słowa, nie każ mu powtarzać go wiele razy-to prowadzi do frustracji i wycofania się dziecka.

4. Czytaj dziecku. Codziennie.
Czytanie rozwija wyobraźnie, wzbogaca zasób słów. Niech dziecko opowiada, co widzi na obrazku. Zadawaj mu pytania podczas czytania-sprawdzaj, czy dziecko rozumie tekst. Czytanie doskonali umiejętność budowania zdań, a także ćwiczy koncentrację uwagi.

5. Bądź systematyczny.
Zadane ćwiczenia wykonujcie regularnie. Bez pracy rodzica z dzieckiem w domu terapia nie przyniesie oczekiwanych efektów, a dodatkowo wydłuży to jej czas.
6. Jeśli coś cię niepokoi skontaktuj się z logopedą.

  • 2-latek powinien mówić ok. 300 słów i próbować łączyć je ze sobą (wyrażenia dźwiękonaśladowcze to też słowa);
  • 3-latek coraz lepiej buduje zdania, wymawia wszystkie samogłoski i większość spółgłosek;
  • 4-latek powinien mówić głoski [s,z,c,dz];
  • 5-,6-latek mówi [sz ,ż, cz, dż, r];

Kontroluj czy dziecko rozumie polecenia, także złożone. 
Jeśli podczas mówienia dziecko wkłada język między zęby-skontaktuj się ze specjalistą.

oprac. mgr K. Lubowiecka- neurologopeda

 

PORADNIK LOGOPEDY-PANI KASIA
ruletka artykulacyjna

Ćwiczenia narządów mowy

Ćwiczenia oddechowe wspomagające rozwój mowy dziecka

Powinniśmy przeprowadzać je systematycznie każdego dnia, gdyż są konieczne do prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego, regulują prawidłowy oddech i kształtują nawyk oddychania przez nos.

Poniżej kilka propozycji ćwiczeń oddechowych w formie zabaw:

1. Gra w węża
Zabawa ta jest prosta, wesoła i przede wszystkim skuteczna. Jest jedną z ulubionych zabaw dzieci.

  • Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami.
  • Ręce kładzie na brzuchu i koncentruje się na poleceniach, które od nas usłyszy.
  • Teraz przez 4 sekundy wciąga powietrze nosem tak, aby czuły, że rośnie mu brzuch.
  • Następnie jego zadaniem jest powolne wypuszczanie powietrza przez zaciśnięte zęby, tak by uzyskało jak najdłuższe syczenie węża.

2. Dmuchanie wielkiego balona

  • Kolejne ćwiczenie oddechowe stanowi doskonałą zabawę.
  • Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami.
  • Jego zadaniem jest dmuchanie wielkiego niewidzialnego kolorowego balona.
  • W tym celu nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami wyobrażając sobie jak jego balon staje się coraz większy i większy.
    Warto zaznaczyć, że w tym ćwiczeniu dzieci, podobnie jak dorośli, wykazują tendencję do nabierania powietrza przez usta. Dokładnie to zazwyczaj robimy, kiedy chcemy nadmuchać balon. Z tego względu dziecko należy korygować tak, by podczas wykonywania ćwiczenia nabierało powietrze przez nos jednocześnie wypełniając powietrzem przeponę. Wypuszczanie powietrza powinno natomiast przypominać dmuchanie gigantycznego balona.

3. Oddychanie w stylu słonia

To również bardzo dobrze odbierane przez maluchy ćwiczenie oddechowe. Koniecznie zobacz jak poprawnie je wykonać.

  • Dziecko powinno zająć pozycję stojącą, nogi lekko rozszerzone.
  • Mówimy mu, że za chwilę zamieni się w słonika, więc koniecznie musi oddychać jak małe słoniątko.
  • Dziecko głęboko nabiera powietrze przez nos, a kiedy to robi, unosi ramiona tak, jakby to była trąba słonia. Jednocześnie napełnia powietrzem przeponę.
  • Następnie wydycha powietrze przez usta w sposób dźwięczny powoli opuszczając „trąbę” ku dołowi.

4. Oddech lamparta

Naśladowanie oddechu tego dużego kota to ćwiczenie nieco bardziej złożone, które doskonale angażuje przeponę.

  • Dziecko na podłodze przybiera postawę kota.
  • Nabiera powietrze przez nos obserwując jak napełnia się jego brzuch i obniża kręgosłup.
  • Przy wydechu następuje opróżnienie brzucha i lekkie podniesienie pleców.
    Dobrze jest, by ćwiczenia oddechowe dziecko wykonywało powoli, tak by jednocześnie mogły obserwować jak reaguje jego własne ciało.
    Ciekawą alternatywą dla tradycyjnych ćwiczeń oddechowych są ćwiczenia w formie gry online, np. tutaj: https://www.mimowa.pl/gimnastyka-buzi-i-jezyka/gry/dmuchawiec

Dla rodziców:

Należy również zwrócić uwagę na oddychanie podczas snu, zabawy, (w której dziecko nie mówi), oglądania telewizji, czyli w takich sytuacjach, kiedy dziecko nie mówi. W takich chwilach usta i szczęki dziecka powinny być zwarte, a powietrze powinno swobodnie przepływać przez jamę nosową. Niezbędnym warunkiem jest, więc częste czyszczenie nosa. Dzięki takiemu oddychaniu prawidłowo będzie się rozwijał aparat artykulacyjny i w przyszłości możemy uniknąć wad zgryzu, uzębienia i zaburzeń wymowy, spowodowanych nieprawidłowym oddychaniem, jako pierwotną ich przyczynę. Ważne jest i to, aby dziecko spało z zamkniętymi ustami. Jeżeli podczas snu dziecko ma otwarte usta, jego żuchwa układa się nienaturalnie i w konsekwencji zmienia się też położenie języka. Układ ten (przesunięcie języka do przodu – język spoczywa na łukach zębowych) często utrzymuje się także w czasie dnia, co w następstwie może doprowadzić do pojawienia się nieprawidłowości w wymawianiu dźwięków mowy. Kontrolujmy, więc sposób oddychania naszego dziecka także podczas snu (niekiedy należy skonsultować się z laryngologiem lub alergologiem, foniatrą, ortodontą, aby znaleźć przyczynę spania z otwartymi ustami). Delikatnym ruchem doprowadzajmy do zamykania szczęk, pamiętajmy także o konieczności zamykania jego warg (przy zachowanej drożności nosa).

Źródło:
Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym / Danuta Emiluta-Rozya. - Wyd. 3 popr. - Warszawa:
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2006

https://pieknoumyslu.com/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/