Przedszkole niepubliczne Otwarte Okno Tychy

NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE „Otwarte okno” w Tychach

z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi

     Rady dla „świeżo upieczonych” rodziców dziecka      w wieku przedszkolnym:

Gratulacje już niebawem zostaniecie rodzicami PRZEDSZKOLAKA, to kolejny etap rozwojowy Waszego dziecka, warto przygotować do tego przede wszystkim siebie, dziadków, potem dziecko :)

  • wdrażamy dziecko do przestrzegania umów i zasad – siebie do konsekwencji w ich egzekwowaniu
  • wprowadzamy stały rytm dnia, watro opracować strategię porannego wychodzenia z domu :) Wasz stres może udzielić się dziecku.
  • przyzwyczajamy do samoobsługi, pozwalamy dziecku samemu:
    • załatwić potrzeby fizjologiczne, żegnamy się z pieluszką!!!
    • myć ręce–całą operację dziecko powinno wykonywać samodzielnie nie zatapiając przy tym całej łazienki :)
    • ubierać się - przygotowujemy dziecku wygodny strój do samodzielnego ubierania się, który można pobrudzić pastelami lub farbami,
    • zakładać obuwie, w których będzie chodzić w przedszkolu
    • jeść–wdrażamy do samodzielnego spożywania posiłków z użyciem sztućców!! Uczymy zjadania różnych potraw – zobaczcie co mamy    w menu :)
    • pić z kubeczka, wdrażamy dziecko do picia wody – dawno pożegnaliśmy już butelki, niekapki i inne niemowlęce akcesoria.
    • chodzić–nie nosimy dziecka na rękach i żegnamy się ze spacerówką, nasze przedszkolaki codziennie wychodzą na spacer!!!!
  • rodzic nie wyręcza dziecka, uczy je jak samodzielnie wykonać pożądana czynność 
  • ćwiczymy cierpliwość w opanowywaniu kolejnych czynności samoobsługowych, wszak ćwiczenie czyni mistrza
  • uczymy proszenia o pomoc i informowania dorosłego o swoich potrzebach, nie spełniamy oczekiwań dziecka, poczekajmy, aż ono samo upomni się o to czego mu potrzeba
  • nie śmiejemy się z dziecka, nie poganiamy go, nie przedrzeźniamy !!!
  • łzy to naturalne i normalne zjawisko we wrześniu w przedszkolu
  • skompletujcie razem wyprawkę przedszkolaka :)
  • opowiedzcie jak to było daaaaaaaaaawno temu, gdy Wy chodziliście do przedszkola!!!
  • staramy się przyprowadzać dziecko zawsze o tej samej porze najpóźniej       o godzinie 8.oo by zdążyło przygotować się do śniadania
  • przyzwyczajajmy siebie i dziecko do zostawiania go pod  opieką innych osób – babci, cioci itd., cyklicznie wydłużamy czas rozstania
  • w domu kształtujemy pozytywny obraz przedszkola–czytamy bajki                o przedszkolu i rozmawiajmy na ten temat, ukazując przedszkole jako miejsce nowych doświadczeń, którymi dziecko może dzielić się  z rodziną

 

 

 

 

  • nie okazujemy dziecku własnych rozterek zostawiając je w przedszkolu, przekazujemy mu wtedy swoje lęki
  • nie przekupujemy dziecka, jest to krótkowzroczne i uczy malucha niewłaściwych zachowań i przyzwyczajeń
  • od progu nie przepytujemy malucha „co było w przedszkolu”, dajemy mu czas aby odpoczął i sam chciał podzielić się swoimi przeżyciami
  • nastawiamy dziecko pozytywnie do przedszkola – „będzie fajnie!” i „było super!”
  • o wszelkich trudnościach i zmianach w zachowaniu dziecka informujemy wychowawcę  – on spędza   z nim najwięcej czasu i może o tym powiedzieć coś więcej
  • w ramach zachęcania dziecka do przedszkola nie obiecujemy rzeczy, których nauczyciele i terapeuci nie są w stanie spełnić
  • pozostawiając dziecko w przedszkolu mamy przeświadczenie, że ma tu najlepszą opiekę zapewnioną przez doświadczoną i kreatywną kadrę pedagogiczną
  • zanim dziecko rozpocznie edukację przedszkolną dostarczamy mu informacji dotyczących placówki – spacerujemy w jej pobliżu, dostosowujemy rytm dnia, pokazujemy zdjęcia z galerii przedszkola itp.
  • nie mówimy dziecku, że przyjdziemy po nie wcześniej, kiedy to jest niemożliwe, ponieważ będzie nieszczęśliwe, nie składamy obietnic, których nie możemy spełnić
  • nigdy nie straszymy dziecka przedszkolem
  • stosujemy w przedszkolu krótkie pożegnanie w szatni, przekazujemy dziecko osobie pełniącej dyżur, nie wchodzimy do sali, łazienki!!! Nie zaglądamy również do sali przez okno, żegnamy się i wychodzimy, „znikamy”, więc nie pokazujmy się niepotrzebnie dziecku na zasadzie „pojawiam się i znikam”, przecież nie chcecie, by dziecko stało w oknie i wypatrywało Was!!! 
  • dajemy dziecku i sobie czas na przyzwyczajenie się do nowej sytuacji
  • pamiętajmy, że dzieci potrafią wykorzystać to, że martwicie się gdy ono płacze podczas rozstania i często po pewnym czasie, gdy już przywykną do przedszkola płaczą tylko z przyzwyczajenia, po przekroczeniu progu sali automatycznie przestają płakać, sceny urządzają tylko w obecności rodziców
  • wszelkie wątpliwości najlepiej wyjaśnić u źródła czyli rozmawiać                    z wychowawcą, pytać, pytać, pytać i informować o wszystkim co wydaje się Wam ważne :) pamiętając, że nauczyciel też człowiek !!!
  • uśmiechamy się jak najwięcej !!!
  • obiecujemy, że któregoś dnia usłyszycie od swojego przedszkolaka: za wcześnie po mnie przyszłaś, nie zdążyłem się pobawić!!!

                                                                                                  opracowanie: mgr Barbara Drabik