NIEPUBLICZNE GIMNAZJUM „Otwarte okno” w Tychach

z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi

ZAJĘCIA EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNE

ZAJĘCIA OBJĘTE PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ
Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty, przepisach wydanych na jej podstawie oraz dopuszczonych do użytku programach kształcenia ogólnego koncentrując się na wspomaganiu całościowego rozwoju każdego ucznia i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej potrzebującemu gimnazjaliście.
JĘZYKI OBCE

Głównym celem nauczania języków obcych w gimnazjum jest nabywanie przez uczniów kompetencji, umożliwiających im komunikację                             w różnorodnych sytuacjach życiowych. Równie istotne jest kształtowanie postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych nacji oraz kultur. Podczas nauki stosowane są różnorodne, nowoczesne metody i środki dydaktyczne:

  • multimedialne programy edukacyjne, filmy w oryginalnej wersji językowej (zapoznanie uczniów z tak zwanym „językiem żywym”);
  • wykorzystanie Internetu;
  • lektury w języku obcym;
  • konkursy – wewnątrzszkolne, międzyszkolne i ogólnopolskie, co jest dodatkową formą kształcenia języka, pobudza zainteresowania uczniów oraz motywuje ich do samodzielnej pracy nad rozwijaniem      i doskonaleniem różnych sprawności językowych;
  • projekty, udział w imprezach szkolnych, w ramach, których uczniowie mogą prezentować swoje kompetencje językowe (śpiew, recytacja, inscenizacje), udział w przedstawieniach obcojęzycznych, organizowanych w ramach imprez szkolnych.

Główny nacisk kładzie się na komunikację, opanowanie gramatyki, słownictwa, umiejętności rozumienia tekstu czytanego, słuchanego i pisania.

ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNE
Zajęcia przewidziane są zarówno dla uczniów doświadczających  trudności     w nauce, jak i dla tych wykazujących szczególne uzdolnienia. W zależności od potrzeb uczniom oferowane są zajęcia: rewalidacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne, psychoterapeutyczne, arteterapeutyczne. Specjaliści prowadzący te zajęcia, udzielają także konsultacji rodzicom/prawnym opiekunom.

METODA BIOFEEDBACK
Trening EEG Biofeedback to metoda terapii oparta na wyspecjalizowanej technice komputerowej. Umożliwia trening mózgu w celu poprawienia jego efektywności i uzyskania kontroli nad procesami fizjologicznymi zachodzącymi w naszym organizmie, wypracowanie i utrwalenie prawidłowej amplitudy fal mózgowych. System EEG-Biofeedback stosowany w naszych urządzeniach - to metoda bezpieczna i zalecana zarówno uczniom pełnosprawnym, pragnącym poprawić efektywność pracy mózgu jak i przy wybranych jednostkach chorobowych. Podczas treningów EEG Biofeedback możemy nie tylko zoptymalizować funkcjonowanie procesów poznawczych, lecz również zminimalizować dysfunkcje funkcjonowania mózgu, w których występuje nieprawidłowy rytm fal. Wykorzystując plastyczność mózgu trenowane „umiejętności” zaczynają zachodzić automatycznie, co przekłada się na ogólne funkcjonowanie w życiu codziennym. Atrakcyjność tej metody polega na  możliwości zastąpienia w sytuacjach, w których jest to możliwe, terapii farmakologicznej lub też jej wsparcia w przypadku, gdy całkowita rezygnacja z niej nie jest możliwa. Ponadto, treningi EEG Biofeedback, stanowią ważny element w przyspieszaniu efektywności innych rodzajów terapii.

METODA SNOEZELEN (SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA)
Terapia prowadzona pod okiem terapeutów w Sali Doświadczania Świata – specjalnie wyodrębnionym pomieszczeniu, wyposażonym w różnorodne urządzenia stymulujące rozwój zmysłów: łóżko wodne, interaktywna kolumna bulgocząca (podświetlana wieloma kolorami, kaskada światłowodów.
Uczeń ma prawo wyboru tych bodźców, które dla niego samego są najprzyjemniejsze, na których chce się koncentrować i którymi chce się zajmować. W bezpiecznym, wygodnym otoczeniu podstawowe zmysły są pobudzane lub wyciszane muzyką, efektami świetlnymi i łagodnymi wibracjami.

METODA WARNKEGO - NOWOŚĆ

Uczniowie naszej szkoły mają możliwość skorzystania z treningu metodą Warnkego. Trening metodą Warnkego – skupia się na przyczynach trudności a nie na objawach, zarówno w procesie diagnozy, jak i terapii. Metoda przeznaczona jest dla dzieci (od 6 roku życia), młodzieży i osób dorosłych,       u których występują specyficzne trudności w zakresie prawidłowego czytania, pisania i mówienia spowodowane przede wszystkim problemami      z przetwarzaniem bodźców słuchowych. Diagnoza prowadzona Metodą Warnkego, dzięki wykorzystaniu aparatury medycznej, umożliwia szczegółowe określenie problemów w zakresie przetwarzania na poziomie centralnym (mózg) oraz sprawdzenie czy analizatory wzrokowy i słuchowy działają prawidłowo.

Na podstawie wyniku przeprowadzonej diagnozy opracowywany jest program terapii, tzw. program treningowy, dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości osoby badanej.

Kluczowe założenia metody to:

  • Automatyzacja przetwarzania spostrzeżeń w obszarze słuchu, wzroku i zdolności motorycznych za pomocą małego elektronicznego narzędzia Brain-Boy Universal.
  • Automatyzacja koordynacji półkul mózgowych za pomocą Lateral-Trainer- Professional.
  • Rozwój i automatyzacja „języka wzrokowego”.

TERAPIA SI (INTEGRACJA SENSORYCZNA)
Integracja sensoryczna to zdolność do odczuwania, rozumienia                             i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia do własnego organizmu. U ucznia z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego dochodzi do błędnego odbioru otaczającego świata.
Metoda integracji sensorycznej ma na celu ma na celu wyrównywanie zaburzeń i braków w zakresie percepcji wzrokowej, słuchowej, węchowej, smakowej. Szczególną uwagę zwraca się na zmniejszanie trudności związanych z zmysłem równowagi, dotyku i czucia głębokiego. Najważniejszym celem terapii jest wypracowanie tolerancji u ucznia na bodźce napływające z otoczenia i umiejętności właściwego reagowania na te bodźce. Polega na integracji czynności zmysłów z właściwą reakcją ruchową. Jest to możliwe dzięki procesom dokonujących się w mózgu każdego człowieka, polegającym na odbieraniu, rozpoznawaniu, przetwarzaniu, odpowiednim interpretowaniu już posiadanych informacji, które mózg czerpie ze zmysłów, a następnie odpowiada właściwą reakcją ruchową.
Głównymi kierunkami w rehabilitacji są procesy hamowania, eliminowania lub ograniczania drogą stymulacji negatywnych bodźców, które występują przy nadwrażliwości układu zmysłów np. nadpobudliwości ruchowej, trudnościach w koncentracji uwagi oraz dostarczaniu bardzo silnych, różnorodnych bodźców przy niedostatecznej wrażliwości układu zmysłów np. zaburzeniach ruchowych, percepcji i koordynacji. Zalecana jest w przypadku uczniów,            u których występują: nadmierna lub byt mała wrażliwość na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe i ruch, zbyt wysoki lub niski poziom aktywności ruchowej, problemy z koordynacją, opóźnienia rozwoju ruchowego, mowy oraz trudności w nauce, słaba organizacja zachowania (np. impulsywność, słaba koncentracja na zadaniu, nieumiejętność planowania działań).

DOGOTERAPIA
Oferta zajęć oparta jest na założeniach terapii kontaktowej wykorzystującej naturalną bliskość  ucznia z psem. Zajęcia służą: niwelowaniu lęku przed kontaktem z psem, budowaniu poczucia bezpieczeństwa, ułatwianiu nawiązywania kontaktu z innymi osobami i zwierzętami, rozwijaniu samodzielności oraz funkcji poznawczych i opiekuńczych, budowaniu poczucia odpowiedzialności, wyciszaniu zachowań agresywnych, relaksacji, wyzwalaniu potrzeby spontanicznej komunikacji, wydłużaniu czasu koncentracji uwagi, kształtowaniu integracji sensorycznej. Ten rodzaj terapii może być stosowany w pracy z uczniami z: Zespołem Downa, niepełnosprawnością intelektualną, nadpobudliwością, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mózgowym porażeniem dziecięcym, niedowładami kończyn, zaburzeniami zachowania.  

KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA
W ramach zajęć realizowany jest zestaw prostych ćwiczeń nazywany Gimnastyką mózgu Paula Dennisona, który ma na celu: przywrócenie zablokowanych na skutek stresu, wypracowanie nowych połączeń nerwowych, po których biegną impulsy do kory mózgowej, gdzie odbywa się właściwy proces uczenia się. Może pomóc usunąć zmęczenie, dodać energię, odprężyć się i zrelaksować. Szczególne znaczenie ma on dla uczniów,                 u których współdziałanie obu półkul mózgowych jest zakłócone lub niepełne (dysleksja, dysortografia, nadpobudliwość psychoruchowa, problemy                 z uczeniem się i z koncentracją itp.). Systematyczne wykonywanie ćwiczeń pomaga w usprawnianiu: pamięci krótko i długotrwałej, myślenia, koncentracji uwagi, koordynacji ruchowej, funkcji grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej, wymowy i umiejętności komunikacyjnych, rozumienia sytuacji społecznych, umiejętności rozwiązywania problemów, umiejętności matematycznych. Stosowanie tej metody ma przyczynić się do poprawy funkcjonowania ucznia w jego otoczeniu.

ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w gimnazjum prowadzone są dla uczniów mających trudności w sprostaniu wymaganiom edukacyjnym.

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE

Organizowane są dla uczniów, u których nieprawidłowości rozwojowe utrudniają uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego.

ZAJĘCIA Z KOMPUTEREM
Zajęcia odbywające się w profesjonalnej pracowni komputerowej, umożliwiają gimnazjalistom doskonalenie umiejętności redagowania tekstów, użycia grafiki, przygotowania prezentacji multimedialnych oraz korzystanie                  z programów edukacyjnych poszerzających zasób wiedzy.

ZAJĘCIA SPORTOWO-REKREACYJNE
Zajęcia ruchowe stanowią niezbędny element nauki oraz integracji myślenia    z działaniem. Prowadzone są w budynku szkolnym, w terenie i na innych obiektach sportowo-rekreacyjnych (basen, grota solna). Osobną ofertę stanowią zajęcia terenowe, wycieczki, rajdy, itp.

MAGICZNY DYWAN - NOWOŚĆ

Jesteśmy pierwszą placówką szkolną na terenie Tychów, która oferuje innowacyjną pomoc dydaktyczną Magiczny Dywan. Rozwija ona i poprawia   u młodzieży motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość, szybkość reakcji jednocześnie podnosząc sprawność pamięci oraz uczenia się. Magiczny Dywan z pakietem EDU przeznaczony jest dla uczniów klas starszych i gimnazjalistów. Pakiet gier edukacyjnych Funtronic EDU pozwala łączyć naukę z zabawą, wprowadzając – tak lubiany przez młodzież – element współzawodnictwa oraz samo sprawdzenia się. Gry i zabawy oferowane          w pakiecie dopasowane są do starszych uczniów .