NIEPUBLICZNE GIMNAZJUM „Otwarte okno” w Tychach

z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi

ZAJĘCIA DODATKOWE

Podstawowym celem etapu gimnazjalnego jest dalsze wspieranie rozwoju uczniów zgodnie z ideą całożyciowego uczenia się.

Na początku klasy I – wdraża się działania ukierunkowane na adaptację uczniów w gimnazjum oraz budowanie zespołu uczniowskiego z uwzględnieniem zasad samorządności.

W II półroczu klasy I gimnazjum uczeń rozpoczyna współpracę z tutorem, opracowuje Indywidualny Program Rozwoju (IPR)

Tutor pełni rolę przewodnika, zaś uczeń aktywnego uczestnika spotkań, odpowiedzialnie planującego i realizującego zadania rozwojowe.

W oparciu o IPR uczeń wybiera - samodzielnie bądź po konsultacji z tutorem - zajęcia dodatkowe prowadzone przez mentorów. Oferta tych zajęć jest aktualizowana 2 razy w roku (przed rozpoczęciem nowego semestru) w oparciu o zapotrzebowanie zgłaszane przez tutorów i samych uczniów.

Mentoring prowadzony jest w kilkuosobowych zespołach i ma na celu rozwój zainteresowań i uzdolnień (w przeciwieństwie do zajęć dydaktyczno-wyrównawczych). Jego treści programowe stanowią wzbogacenie i rozszerzenie podstawy programowej, umożliwiając uczniom rozwijanie inteligencji wielorakich.

WYCIECZKI EDUKACYJNE I KRAJOZNAWCZO-TURYSTYCZNE
Oferta wycieczek i imprez edukacyjnych oraz krajoznawczo-turystycznych pozwala rozwijać treści, które wychodzą poza ramy podstawy programowej. Podczas wycieczek uczyć się można historii, biologii, geografii, matematyki. Uczestnicy uczą się: samodzielności, odpowiedzialności za siebie i innych, cierpliwości w dążeniu do celu, aktywnego i atrakcyjnego zagospodarowania czasu wolnego.
Uczniowie mają możliwość uczestnictwa w wycieczkach pieszych i autokarowych w ramach comiesięcznych spotkań z tradycją, kulturą, sztuką, osiągnięciami naukowymi, przyrodą regionu.

KOŁO POLONISTYCZNE

Głównym założeniem zajęć jest rozwijanie zainteresowań humanistycznych, rozszerzanie wiedzy o kulturze, doskonalenie sprawności komunikowania się.
Cele koła polonistycznego:

  • poszerzanie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego,
  • analiza i interpretacja tekstów pozaszkolnych,
  • przygotowywanie uczniów do konkursów literackich, recytatorskich, ortograficznych,
  • doskonalenie umiejętności redagowania tekstów literackich, użytkowych,
  • kształcenie umiejętności posługiwania się określonymi formami wypowiedzi,
  • poszerzanie wiedzy o kulturze ( film, teatr, literatura,),
  • motywowanie do podejmowania prób własnej działalności literackiej,

ZAJĘCIA Z CERAMIKI

Praca z gliną wpływa na harmonijny rozwój dzieci. Wycisza, uczy skupienia                i cierpliwości. Zgniatanie, ugniatanie i wałkowanie gliny zaspokaja naturalną potrzebę dziecka, przygotowuje w ten sposób rękę do nauki pisania. Znakomicie stymuluje i rozwija układ nerwowy. Rozwija wyobraźnię, zdolności manualne, ekspresję plastyczną.

Materia jaką jest glina ma nieskończoną liczbę możliwości twórczego wykorzystania. Jej plastyczność, temperatura mają kojące działanie, natomiast sam proces uczy pokory wobec materii. Powstałe prace są unikatowe i mają wartość czasu i emocji w nie włożonych. Ale przede wszystkim lepienie z gliny to zabawa. Dzieci tworząc pracę kreują siebie, pozbywając się ograniczeń, stają się twórcze.
Dzieci uczęszczające na zajęcia z ceramiki  rozwijają w sobie wiele ważnych cech:
• stają się odważne i samodzielne,
• potrafią wyrażać jasno swoje myśli i opinie,
• nie boją się podejmowania nowych wyzwań,
• poznają własną wartość.

JĘZYK MIGOWY

Język migowy to umowne gesty, które pomagają porozumieć się ludziom z niedosłuchem oraz osobom słyszącym z ludźmi z niedosłuchem. Zajęcia z  języka migowego sprawiają, że wokół nas zanikają bariery komunikacyjne, które są wielokrotnie przyczyną braku tolerancji.

Głusi w Polsce posługują się Polskim Językiem Migowy (PJM), który nazywany jest też Naturalnym Językiem Migowym. Wspierany jest on szczątkową mową lub artykulacją, posiada własną, specyficzną gramatykę, w której o sensie zdania decyduje szyk oraz sposób prezentacji znaków określających wyrazy.
System Językowo-Migowy (SJM), to z kolei tzw. język migany, w którym zachowując strukturę gramatyczną języka polskiego wykorzystuje się znaki migowe do konstruowania wypowiedzi słownej. System ten stosuje się zawsze z językiem mówionym.

Lekcje z języka migowego mają na celu:

  • poszerzenie świadomości językowej ucznia,
  • nabywanie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności potrzebnych w nauce szkolnej i w codziennym życiu, takich jak:
  • sprawność rąk i palców,
  • dobra koordynacja wzrokowo- ruchowa,
  • spostrzegawczość,
  • wyobraźnia przestrzenna,
  • świadomość ciała i przestrzeni,
  • umiejętność koncentracji uwagi,
  • pamięć wzrokowa i ruchowa,
  • umiejętność naśladowania,
  • zdolność kojarzenia.

PZG szacuje, że w Polsce jest ok. 100 tys. osób głuchych i słabosłyszących.